Wednesday, August 10, 2011

Ramadhan kali ini

Assalamualaikum w.b.t

Syukur atas nikmat yang Allah beri kerana sempat untuk menjalani ibadah puasa tahun ni. Siapa yang tak nak memasuki bulan mulia ni dengan pelbagai ganjaran yang Allah janjikan. Hurm...berbagai-bagai perkara juga turut berlaku dalam bulan ini. Dalam kita bergembira menjalani ibadah puasa, aku dikejutkan dengan berita yang tak disangka-sangka. Saudaraku telah kembali ke rahmatullah sabtu lepas. Orangnya masih muda, baru 20-an. Pemergiannya amat tidak disangka-sangka. Dia tidak menghadapi sebarang penyakit kronik. Seperti tidak percaya dia telah pergi. Malam itu selepas berbuka puasa, dia sempat lagi bergurau senda dengan adik-adiknya. Apabila hampir tengah malam dia sudah tiada. Sesungguhnya umur yang muda belum tentu mempunyai perjalanan hidup yang panjang. Allah boleh tarik bila-bila masa nyawa seseorang tanpa terlewat walau sesaat. Inilah kuasa Allah...

Setiap malam aku pasti berfikir, sempatkah aku menemui hari esok? Satu lagi kejadian yang masih tidak dapat dilupakan. Setelah selesai bertarawikh di sebuah masjid bersama keluarga, emak yang memandu kereta (ayah menaiki motorsikal kerana ingin merasa bertarawikh di masjid lain) sempat mengelak daripada dirempuh sebuah kereta yang memang sangat laju ketika itu. Emak cakap, dalam cermin sisi memang tak ada kereta itu tapi mujur emak menoleh sendiri ke belakang untuk melihat kalau-kalau ada kereta. Pada jarak yang sudah dekat, kereta tersebut menyalakan lampu tinggi dan emak sempat mengelak. Dalam pada emak sempat mengelak, rupa-rupanya ada sepasang suami isteri yang turut selesai bertarawikh sedang menunggang motorsikal di hadapan. Bunyi brek yang sangat kuat memecah sunyi malam itu. Kereta itu terlalu hampir melanggar sepasang suami isteri tersebut. Aku yang berada di dalam kereta seperti tidak mampu mengeluarkan suara. Aku menekup muka kerana tidak sanggup melihat kejadian yang tidak diingini berlaku depan mata. Selepas membuka mata, mujurlah kereta itu sempat membrek dan motorsikal itu sempat mengelak. Keesokan harinya, masih jelas bekas tayar di atas jalan. Dalam bersyukur, hati tetap berdebar-debar. Allah masih memanjangkan usia kami dan sepasang suami isteri tersebut. Aku berfikir, andai ditakdirkan aku pergi selama-lamanya pada malam itu, belum cukup amalan yang aku lakukan sebagai bekalan hari kemudian. Banyak sungguh dosa hambaMu ini. Hanya rahmatMu sahaja yang mampu menyelamatkan aku dari azab kubur dan hari akhirat. Setiap hari aku pasti berfikir, masih adakah nyawaku esok hari?

Muhasabah dan terus muhasabah...

Aku juga perasan sesuatu. Apa yang lain daripada Ramadhan yang lepas ialah juadah berbuka semuanya kami sekeluarga yang sediakan. Bazar ramadhan pun jarang-jarang sangat pergi. Murtabak, roti jala, nasi beriyani, dadih dan segala makanan yang selalu dijual di bazar, semuanya kami buat sendiri. =D Kami juga bergilir-gilir memasak hidangan utama juadah berbuka. Hari ini emak, esok pula ayah, lusa pula adik, saya? hehe...sekadar menolong apa yang patut. Tak brani masak hidangan utama, tak dapat rasa masin ke tawar ke. Huhu belum pro masak tanpa merasa makanan. Tapi part buat murtabak ayah serahkan pada saya. Katanya sedap...hehe...(part ni boleh pulak tak merasa..pelik betul =P). Ayah juga awal-awal sudah menyediakan bahan-bahan yang patut untuk membuat kek dan kuih-muih. Saya bertanya, "Kenapa banyak sangat buttercup ni ayah?". Ayah menjawab, "Nanti boleh la kamu buat kek". Erk.....tak pe ikut buku resepi je..hehe

Sebelum ini aku jarang merasakan nikmat seperti ini. Mungkin juga sejak dari sekolah, aku telah tinggal di asrama. Bila masuk universiti, lebih kurang seminggu sebelum raya baru pulang ke rumah. Indahnya nikmat ini. Aku sangat bersyukur kerana di lahirkan dalam sebuah keluarga yang harmoni.

Pengalaman berpuasa bersama kawan-kawan juga amat aku rindui terutama di CFSIIUM. Bersama-sama dengan roomate berbuka puasa di masjid UIA hampir setiap hari. Terkejar-kejar jugak makan sebab imam bersiap sedia untuk menunaikan solat maghrib. Kadang-kadang terlepas solat maghrib bersama imam masjid dan terpaksa buat jemaah sendiri.Huhu...rindu pergi bazar sebelah UIA dengan berjalan kaki. Antara makanan yang aku paling suka ialah laksam. Aku yang asalnya tidak menggemari laksam sejak kecil tapi bila rasa laksam yang dibuat makcik tu terus jadi 'feveret'. Kuah lemak laksam tu mmg 'tip top'! Rindu juga saat-saat bersahur bersama roomate. Aku yang memang terkenal suka makan nasi dengan kuah yang macam pulau tapi bila bersahur, nasi putih dengan serunding pun boleh masuk. Rindunya saat-saat itu...setiap kali Ramadhan tiba, pasti ada sahaja kenangan tercipta. Indahnya Ramadhan...

Antara kelebihan Ramadhan ialah bulan ini mempunyai 1 malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Allah menganugerahkan kita malam ini salah satunya kerana umat nabi Muhammad mempunyai jangka hayat yang pendek berbanding umat terdahulu. Umat terdahulu mampu beribadah beratus-ratus tahun tetapi kita pula tidak sampai seratus tahun. Inilah ganjaran yang Allah berikan kepada kita umat nabi Muhammad. Amat rugilah kepada sesiapa yang mensia-siakan peluang yang sudah terbentang ini. Semoga ibadah kita bukan semata-mata untuk memperoleh pahala dan ganjaran tetapi rahmat dan kasih sayangNya yang amat kita harapkan. Walau setinggi gunung amalan, tanpa rahmatNya tetap belum melayakkan kita melepasi pintu syurga. Selamat mencari Lailatul Qadr... =D

Sekian,wallahua'lam.

2 comments:

  1. selamat berpuasa.nanti boleh la kirim murtabak satu =)

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa juga saudaraku.hehe nti kirim pkai pos laju =D

    ReplyDelete