Saturday, February 5, 2011

Aku Memilih Mu

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw...

Sebenarnya tak tahu macam mana hendak diluahkan di sini tapi tak sanggup pendam lagi...but i just try to write in a way you can understand...

Satu pengalaman cukup bermakna hari ni aku dapat. Sudah lama sangat kiranya aku tidak bertanya khabar dengan seorang teman baikku ketika sekolah dahulu. Seingat aku kali terakhir kami berhubung sewaktu aku masih menuntut di matrik UIA. Sebenarnya aku masih menyimpan nombor telefonnya tetapi entah kenapa aku tidak terasa untuk menghubunginya kerana risau akan menggangunya kerana aku tahu dia seorang yang sangat aktif dalam kokurikulum di universiti nya (sebenarnya aku tahu dia bergiat aktif dalam gerakan dakwah dan pernah mengajak aku bersama-samanya tapi pada waktu itu aku masih kurang jelas dengan tujuan hidup dan masih terkapai-kapai dan ajakannya aku terasa seperti berat).

Tapi tadi...tanganku ligat mencari namanya di dalam phone book dan mencari mesej forward yang sesuai untuk dihantar padanya. Rindu seperti datang tiba-tiba...dan Titiiiitt...mesej ku dibalas..."Assalamualaikum (panjang salamnya tidak seperti aku yang sekadar menulis 'Slm'), maaf siapa ye?" Dan aku pula membalas, "Wslm, ni Ika..enti apa kabar? Lama sangat tak dengar khabar"..."Maaf Ika, handphone saya hilang dan nombor Ika pon hilang, hari Khamis hari tu teringat Ika tapi cari nombor tak jumpa. Alhamdulillah dengan izin Allah dapat berhubung semula dengan Ika"
* Maafkan Ika sebab Ika yang tak hubungi enti meskipun nombor enti tak pernah bertukar

Hasil daripada mesej ku ini (detailnya tidak dapat ku ceritakan di sini), tidak kusangka terselit satu hikmah yang sangat besar. Hikmah ini juga telah membuka mataku untuk lebih giat berdakwah atas jalan yang ku pilih ini. Hikmah ini juga secara automatiknya memberikan aku amanah yang sangat besar yang aku tidak pernah terfikir sebelum ini. Walaupun hatiku masih bimbang dengan keupayaan diriku untuk berjuang bersamamu tapi aku bernekad memilih bersama-sama denganmu di atas jalan dakwah walaupun aku tahu cabaran yang bakal ku terima. Enti pernah untuk berdakwah pada diri ini tapi aku belum mengerti pada masa itu. Tapi kini, Allah sudah tetapkan kita untuk bersama-sama kembali tapi dengan misi yang lebih hebat...!!

Aku berharap misi kita akan berjaya sahabatku. Walaupun baru sahaja berhubung semula, tetapi kita bukan sekadar bertanya khabar. Rupa-rupanya terselit satu hikmah dimana Allah mahukan kita berhubung tetapi dengan satu misi penting untuk dilaksanakan. Betapa enti mempercayai diri ini. Terima kasih enti...semoga ukhuwah kita selepas ini lebih hebat kerana kita mempunyai fikrah yang sama dan berada di atas jalan yang sama...Ukhuwah fillah abadan abada...

*Tulisan ini khas untuk enti jika enti membacanya...

selama ini ku mencari-cari,
teman yang sejati,
buat menemani perjuangan suci,
bersyukur kini pada Mu Illahi,
teman yang dicari,
selama ini,
telah ku temui...



No comments:

Post a Comment