Saturday, December 11, 2010

Dari Saya Untuk Anda

Sedar2 buka blog dah 5 Muharram 1432 H rupanya. Lekanya dengan kedatangan dan kepergian bulan Islam. Malu rasanya...kenapa la dalam laptop, dekat handphone semua guna bulan Masihi. Sesiapa yang expert dalam bidang teknologi tolonglah cipta gadjet yang ada juga guna bulan Hijrah.Huhu..

Tajuk ini tidak ditujukan kepada orang tertentu melainkan kepada sesiapa yang sudi membaca entry ni...

Semakin kita dewasa semakin banyak ujian. Semakin banyak ujian semakin banyak benda fikir. Makin banyak benda fikir makin mematangkan diri. Tapi matang hanya bagi sesiapa yang dapat mengawal diri, menahan nafsu, berfikiran positif atas setiap perkara yang berlaku. Kalau setiap benda yang terjadi atas diri disusuli dengan kata-kata putus asa atau perbuatan menyalahkan takdir, itu bukan matang namanya! (even muka may be nampak matured...huhu)

Bila dah dewasa ni (21 tahun..dewasa la kan?) semakin saya menghayati setiap apa yang terjadi ada HIKMAH tersendiri. Ye..tajuk sebenar entry ni tentang HIKMAH. Suka untuk saya menceritakan pengalaman saya yang membuatkan saya lebih yakin dan bertambah-tambah yakin dengan setiap apa yang terjadi ke atas diri ini semuanya ada HIKMAH. Mungkin Allah tak tunjukkan hikmah tu sejurus selepas anda ditimpa ujian, mungkin HIKMAH tersingkap selepas bertahun-tahun lamanya....

*****


"Ya Allah, Tuhan Maha Berkuasa Maha Esa...Tuhan yang Menguasai Hari Pembalasan, Tuhan yang Menguasai Arasy di langit...kepadaMu aku bermohon dan bersujud..aku mohon Ya Allah, berikanlah aku...sekian2...makbulkan doaku Ya Allah...daripadaMu aku datang kepadaMu aku kembali...amin..."

Sekian lama aku tak berputus asa mengucapkan doa ini seusai solat. Sudah bertahun-tahun juga aku masih mengharap termakbulnya doaku ini. Masih juga tidak terlihat jalan keluar dan tanda-tanda termakbulnya doaku ini. Aku masih bersabar. Cuma kadang-kadang aku terfikir kenapa doaku masih tidak dimakbulkan? Hum...mungkin ada silapku dimana-mana...

Suatu hari aku dan seorang sahabat entah macam mana terbicara tajuk mengenai DOA. Seorang sahabatku cakap sebaiknya kita berdoa kepada Allah supaya Allah berikan yang terbaik untuk kita. Tidak semestinya apa yang kita doakan dan kita harapkan adalah yang terbaik. Allah mungkin tidak memakbulkan doa kita sebab Allah nak berikan yang terbaik untuk kita. Jadi jangan cepat melatah kalau tak dapat apa yang kita hajatkan...(pesanan khas untuk saya...dan am untuk anda =D)

"Ya Allah, Tuhan Maha Berkuasa Maha Esa...Tuhan yang Menguasai Hari Pembalasan, Tuhan yang Menguasai Arasy di langit...kepadaMu aku bermohon dan bersujud..aku mohon Ya Allah, jika ini yang terbaik untukku, perkenankan lah...tetapi jika itu yang terbaik, aku redha...makbulkan doaku Ya Allah...daripadaMu aku datang kepadaMu aku kembali...amin..."

Selepas beberapa tahun berlalu, tersingkap segala rahsia apa yang telah terjadi atas diriku. Mungkin apa yang aku doakan tidak diperkenankan tetapi sesungguhnya Allah dah berikan yang JAUH LEBIH BAIK daripada yang aku minta! Bayangkan, bukan sehari dua, bukan sebulan dua tapi bertahun-tahun...umurku sudah 21 tahun jadi lebih daripada 10 tahun barulah tersingkap segala hikmah atas ujian yang Allah berikan. Aku bersyukur dan benar-benar telah belajar erti kesabaran....

Tajuk entry kali ni mungkin ringan sedikit tetapi cukuplah kiranya dapat dikongsi pengalaman ni bersama. Saya tak dapat ceritakan secara terperinci tentang pengalaman saya sebab agak peribadi untuk dikongsi di sini. Tetapi mungkin anda semua boleh memahami apa yang ingin saya sampaikan.

LEBIH BAIK berdoa semoga Allah memberikan yang TERBAIK untuk kita berbanding meminta apa yang kita mahu.

LEBIH BAIK berdoa semoga Allah berikan KEKUATAN menghadapi ujian berbanding dipermudahkan ujian. (saya terbaca dalam iluvislam tak silap..insyaAllah ujian yang Allah beri dalam kemampuan kita untuk menghadapinya)

Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu
Yang menciptakan segalanya...
Yang menimpakan ujian...
Yang menjadikan sakit hatimu...
Yang membuatkan keinginanmu terhalang...
Serta menyusahkan hidupmu...
Pasti damailah hatimu
Kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia
Bukan Allah tak tahu betapa deritanya hatimu
Tapi mungkin itulah yang Dia mahu
Kerana Dia tahu hati yang sebeginilah
Yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya..........

 damailah hatimu dalam rahmatNya

gambar selingan semata-mata =D


p/s: Apapun, semoga saya dan anda lebih tenang (di dalam hati mahupun pada riak wajah =D) menghadapi hari-hari mendatang yang sesungguhnya semakin mencabar. Selamat masuk sem baru! yeah...!(tunjuk semangat =)
Yang baik dari Allah, yang buruk atas kelemahan diri.

No comments:

Post a Comment