Saturday, November 20, 2010

Sultan Muhammad Al-Fateh: Penakluk Konstantinopel (part1)

Memang dari kecik lagi kalau beli buku cerita, suka beli buku yang berkisarkan sejarah ataupun sirah.sebab dari sejarah la kita belajar memajukan diri.orang selalu kata, nak berjaya kena pandang ke hadapan.ye, saya memang setuju 100 peratus tapi mungkin perlu diubah sket...kalau nak berjaya, kena pandang belakang dan belajar dari pengalaman kemudian toleh ke hadapan dengan azam baiki kelemahan semalam dan teruskan usaha mengejar cita-cita...

Berbalik kepada tajuk di atas...

Terima kasih kepada kak aini sebab bagi saya pinjam buku ni...=D
Sultan Muhammad Al-Fateh merupakan salah seorang idola dalam hidup saya selain Salahuddin Al-Ayubi. kenapa saya menekankan nama mereka? sebenarnya ramai lagi tokoh-tokoh lain cuma ada beberapa sebab yang menyebabkan saya amat mengagumi ketokohan mereka berdua. Ini kerana saya kagum dengan mereka yang pada usia sebaya saya (20-an) mampu berjuang mengangkat senjata, mampu memikul tanggungjawab sebagai pemimpin dan seterusnya menakluk sebahagian dunia!!! Ya Allah...kalau nak dibandingkan dengan diri ni teramat jauh la bezanya. keperibadian yang tinggi ditambah dengan sifat kematangan dalam berfikir serta bertunjangkan paksi ketakwaan dimana hanya Allah tempat bergantung dan tempat berserah sepenuh jiwa raga...mungkin salah satu sebab yang menjadikan mereka mampu berdiri teguh menempuh bermacam2 ujian untuk melawan musuh.bagi kita remaja di Malaysia, kita mungkin agak sukar mengangkat senjata macam pistol, pedang, tombak dan lain-lain untuk menentang musuh tapi musuh utama kita tak lain tak bukan diri sendiri. saya akui pengaruh hawa nafsu amat kuat.kadang2...erm...mungkin jugak selalu...selalu tertewas dengan pujukan hawa nafsu...aahhh...susahnya nak elak.tapi setiap kali saya buka semula lembaran2 kisah mereka seperti ada satu semangat yang mencucuk2...ya! saya mahu menjadi seperti mereka! remaja Islam yang mampu menggoncang dunia!!! (xsalah bercita2 tggi...selagi nyawa dan kudrat masih ada apa salah kita mencuba...=D)

Sebenarnya entry kali ni cuma nak suntik sedikit semangat kepada saya dan rakan2 lain (actually, time tulis ni blom ada follower lg sbb blom bgtau kt org lg dh ada blog...hehe) insyaAllah nanti di lain waktu saya akan menceritakan dengan lebih lanjut 2 orang tokoh besar ni supaya kita sebagai remaja boleh contohi semangat mereka.mungkin kita patut aplikasi kan dalam konteks yang lebih luas lagi...semangat dalam menuntut ilmu...SEMANGAT!!!

p/s: kawan2 rx8 terutamanya, cuba rasakan setiap ilmu yang diterima adalah amanah dari Allah...bila nak buka buku jangan fikir arghh pasni mesti ngantuk...cuba kita fikir...wahhh,ilmu2 ni sume blom tahu lagi ni...nak buka buku tu cuba kita rasa curious nak tahu benda baru...kalu xcurious pon buat2 curious...i mean, buka buku sambil buka mata luas2 dan terpegun tengok sume gambar2 dan nama pelik2 dlm tu...sebenarnya lagi plek nama tu lagi best kalu disebut byk2 kali...hehe sbb org sure bt muka plek jgk kalo dgr...ni salah 1 cara saya nak naikkan semangat nak blaja...hehe...ok last but not least,yang baik dari Allah, yang buruk tu dari kelemahan saya...

2 comments:

  1. salam ika! wah, ade blog x habaq no...hmpa mmg..
    lawak dan best entri ni ika! lwk yg part ika suruh buat2 interesting jgk time bkk buku, jegil mata bulat2..hehe tergelak aku baca..
    aku pun kagum dkt dua2 tokoh ni. wpun aku x tahu detail sgt psl diorg, yela bace sekali mana blh ingat lg kan? :) nnt nak pnjm jgk la buku tu..hehe kak aini punye kan? x nak beli sbb berlungguk lg buku yg dh lama beli tp x terbaca..

    ReplyDelete
  2. wslm..hehe..sori timi..actly malu gk nk promote sbb rs mcm tersgt2 amatur lg dlm bidang blogger ni..hehe..tu la bleh je ika ckp kt k.aini nti ampa nk pjm..k.aini ada dua2 buku psl tokoh tu..buku yg ika bli pon xsume khatam lg..tq timi sbb sudi jd follower =D

    ReplyDelete